arnout orelio v4

Achteruitkijkspiegel

Achteruitkijkspiegel

Sinds oktober 2018 ben ik columnist bij de OK Visie krant. Een keer per kwartaal mag ik een column schrijven voor deze krant, die elke maand verschijnt. De krant ligt in alle Nederlandse operatiekamers, zowel bij ziekenhuizen als zelfstandige behandelcentra.

Ik wil mijn columns ook graag delen met anderen, zoals met jullie, de lezers van mijn blog. Bij deze de integrale weergave van mijn 2e column uit de editie Nr. 5 | Februari 2019: 'ACHTERUITKIJKSPIEGEL'.

Achteruitkijkspiegel

[Inmiddels twee jaar geleden] werd ik tweeëneenhalf uur lang geopereerd, met als doel een stukje bot terug te zetten op mijn schouderkop. Nadat ik was teruggebracht naar de verpleegafdeling en uit mijn narcose was ontwaakt, werd er een röntgenfoto gemaakt die vervolgens met me zou worden besproken.

De chirurg kwam aan mijn bed en vertelde, met het schaamrood op de kaken: ‘Er is iets misgegaan, ik weet niet precies wat, maar de operatie moet overnieuw.’ Dit was duidelijk niet het gewenste resultaat. Gelijk de volgende dag ben ik geopereerd, waarbij ze erachter kwamen dat het herstelde stukje bot op de verkeerde plek zat. Een medische of een managementfout?

Als ik aan mensen vraag: ‘Hoe manage jij?’, dan is het antwoord vaak: ‘Door mijn budget en andere (financiële) resultaten te bekijken. Als ze niet bevallen, stuur ik bij.’

Nadeel van deze resultaatgerichte benadering is dat je pas achteraf constateert of het goed is gegaan. Sturen op resultaten is als rijden in je auto, terwijl je enkel in je achteruitkijkspiegel kijkt. Je ziet alleen waar je bent geweest, maar niet waar je naartoe gaat. Dit levert gevaarlijke situaties op. Vooral als de weg onverwachts verandert, bij een drempel of een bocht.

Wat als je op het proces zou sturen?

Bijvoorbeeld: het lampje van het brandstofniveau in je auto geeft aan dat je tank bijna leeg is. Dan ga je tanken, vóórdat je stil komt te staan. Of in mijn geval: je laat röntgenopnamen maken tijdens de operatie. Je kunt de fout dan direct constateren en corrigeren.

Reacties van harte welkom op arnout@mensenbetermaken.nl

Meer lezen van Arnout? Bestel het boek ‘Mensen Beter Maken’

Over de auteur

Arnout Orelio is auteur van 'Mensen Beter Maken' en Lean Mentor. Hij leert je zelfstandig je problemen op een duurzame manier op te lossen. Hij richt je verbeterproces op problemen die een optimale zorg voor patiënten en cliënten in de weg staan.

Hij reikt je effectieve leiderschapsvaardigheden aan. Ook leert hij je hoe je hierin je collega's het beste kunt betrekken, zodat jullie samen continu kunnen werken aan de juiste zorg, op het juiste moment, op de best mogelijke manier: 'veilig en met compassie, zonder verspilling of gedoe'. 

Reacties

Alle reacties op dit blog zijn van harte welkom op arnout@mensenbetermaken.nl
Meer lezen van Arnout? Abonneer je op zijn blog of Bestel zijn boek ‘Mensen Beter Maken’

Gratis online-mentorgesprek?

Meer dan ooit is efficiënt werken en optimaal gebruik maken van onze beperkte capaciteit in de zorg van levensbelang. Met hard werken alleen gaan we het niet redden. Daarom bied ik (medisch) leiders in de zorg een gratis online-mentorgesprek aan waarin je inspiratie en nieuwe ideeën opdoet. 

Lijkt je dit wat? Stuur me een bericht: arnout@mensenbetermaken.nl of beter bel me direct: +31683335692 
Arnout Orelio, auteur van 'Mensen Beter Maken'.